Träning utanför dansen – min kondition suger ?!

Ikväll gick jag till ett gym för att vara med på ett gympapass där man tränar kondition och styrka i intervaller. Passet var ”bara” 60 minuter. Jag har varit på sådana pass tidigare , men det var flera år sen sist.

Jag tycker det är spännande och viktigt att då och då träna utanför dansen. Nu har jag lov och gott om tid för annan träning. Jag vet att när jag gick på detta passet för länge sedan tyckte jag det var riktigt jobbigt. Ikväll var jag spänd på att se hur jag skulle uppleva passet. Jag tränar ju trots allt ca 6h om dagen nu. Så någon skillnad borde jag väl se tänkte jag… och 1h är ju inte lång tid.

 

Jag upptäckte att min kondition suger ! Musklerna var starka och uthålliga. Jag kände mig vig och rörlig.  Men konditionen var riktigt tuff! Det fick mig att inse att jag borde börja träna mer kondition utanför dansen.

 

Men frågan är hur?! Jag dansar redan 6h om dagen. Musklerna är oftast trötta och jag vill inte pressa kroppen för hårt. Jag vill ju prestera bättre i skolan och dansen. Inte sämre…

Dansare tränar oftast på ett annorlunda sätt. Vi blir starka, viga och uthålliga. Men vi får inte särskilt mycket högintensiv eller konditionsträning… Vi lär oss att ”spara” på vår energi och inte ta ut al energi på en och samma gång.  Jag tror att kroppen mår och presterar bättre om konditionen är bättre. Och i framtiden vill jag ju kunna vara med i långa danser och shower utan att behöva kippa efter andan efter bara några minuter…

Jag ska tänka vidare på detta och se hur jag kan lösa det 😊💪

 

💗 Jennie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.